2018. december 1., szombat

Gondolatba zárt világ 2.

Kedves Olvasó!

Ezt az összefoglalót és érzékenyítő ajánlást a Fullextra Irodalmi és Művészeti Portálon készítettem Lőrinczi L. Anna Autizmus dal című blogjához csatlakozva.
Örültem a bejegyzésének, mert egy egész társadalmat érintő témát vetett fel. Az Autizmus dal nagyon jól kifejezi, ami az autizmus lényege, csak néhány percet kellene szánni rá mindenkinek. Sokat javulna a helyzet.

Az autisták a legőszintébb, legszerethetőbb emberek, de mivel ezt embertársaik nem veszik észre, illetve nem hiszik el, ezért bezárkóznak, nem mutatják ki érzelmeiket, pedig hihetetlenül mélyen tudnak érezni.
Minden területen maximális teljesítményt nyújtanának, de ha csak egy kis hibát is észlelnek önmagukban, már megtorpannak, és azt mondják: "nem tudom".
Sok gátló tényező nehezíti az életüket. Nemcsak a külső környezetben, hanem az iskolában is. Sajnos a pedagógusok között is elég sok olyan van, aki nem tolerálja, hogy ezek a gyerekek (felnőttek) mások. Megkeserítik az életüket és azokét, akik kiállnak mellettük. Nagyon rossz tapasztalataim vannak ezen a téren.

Semmi másra nem kellene figyelmet fordítani, mint arra a három területre, ahol megmutatkozik az autizmus spektrum zavar: a kommunikáció, a szocializáció és a praktikus gondolkodás.
Egyszerű mondatokra van szükségük, segítségre a beilleszkedésben, aminek a kommunikáció az alapja. A feladatok elérési útját meg kell tanítani nekik, mert egyedül bonyolult módon jutnak el a megoldásokhoz, vagy sehogy, mert még előtte feladják és dührohamot kapnak. Itt nemcsak az iskolai feladatokra gondolok, hanem bármilyen problémára, ami az útjukba kerül. 

Az autisták beillesztése közös cél, mert ők is egyenértékű tagjai a társadalomnak. Joguk van egy nyugodt, tartalmas élethez. Képességeik gyakran meghaladják az átlagos szintet, hihetetlen dolgokat tudnak, mindannyian tanulhatunk tőlük.
Ezeket nem ismerik fel saját maguk, hanem rá kell vezetni őket. Sok türelem, megértés szükséges hozzá és az, hogy "belelássunk a fejükbe". Ezt az egyik tanítványom fogalmazta meg így: "Nem hiszem el! Andi néni belelát a fejembe! De én is a magáéba!" :) - ez akkor hangzott el, amikor egy feladatra azt mondta, hogy "nem tudom", de én azt állítottam, hogy igen, és rávezettem, hogy nekem van igazam. Hatalmas harcot vívtam vele, de biztonságot adott neki, hogy sikerült a megoldás. A lényeg ebből a kölcsönös bizalom.
Megszámlálhatatlan történetem van, egyszer le kellene írnom ezeket, hátha jó lenne érzékenyítésnek.

A véleményemet már elmondtam máshol is: elsősorban a társadalom szorul rehabilitációra, nem az autisták. 
Nagyon fontos, hogy aki foglalkozik egy gyermekkel, vonja be azokat is a terápiába, akik közvetlenül érintettek, azaz a szülőket, testvéreket, nagyszülőket. Csak együtt lehet hathatós eredményt elérni. A család meglátásai és tapasztalatai nagyon fontosak, mert az autisták minden rezdülését ismerni kell ahhoz, hogy fel lehessen oldani a bennük lévő gátakat. Állandóan előttük kell járni néhány lépéssel, ismerni kell őket ahhoz, hogy ki tudjuk számítani a lehetséges reakciókat.

Mellékelek itt egy olvasmányt, hátha valaki kedvet kap közelebbről is megismerni, hogy milyen életük van, meg azt is, hogy milyen lehetne. Nemcsak szakmai, hanem irodalmi szempontból is ajánlom:

Theo Peeters:  Autizmus az elmélettől a gyakorlatig

Van még néhány ajánlatom, hogy a szemléletváltás, amit nagyon fontosnak tartok, mielőbb megtörténjen:


Azt gondolom, hogy a mellékelt anyagokat képtelenség könnyek nélkül olvasni. Én nem bírom ki egyszer sem, pedig már jól beleástam magam az autizmus spektrum zavar titkaiba. Örülnék, ha minél többen megismernék a gondolatba zárt világ rejtelmeit.

A kép Lisa Lambertus alkotása (forrás: Pinterest).


2 megjegyzés:

  1. Érdekes volt számomra ez az írás! Volt egy közeli autista ismerősöm, (sajnos már elhunyt), szeretett sakkozni. Az ő emlékére írtam egy kis valamit.
    Mi a szeretet?
    Írta: Királdi-Kovács István
    .
    Ha nem érzed, hiába mondom.
    -De mit kell érezni?
    Na, várj! Ha piszkos vagy, mert dolgoztál akkor is megölellek, ha elestél nem léplek át, fölsegítelek, és ha sírsz, letörlöm a könnyeidet. Mikor rosszat csinálsz, ledöntöd a bábukat, akkor is szeretlek, megdorgállak, de szeretlek.
    Érted már?
    -Érteni értem, de még mindig nem érzem.
    Na, jó, gyere ide hadd öleljelek meg.
    -De ezt most miért?
    Mert jólesik.
    És neked?
    -Nekem is.
    (Alakul ez, majd gyakoroljuk).
    .
    ….. két hét szünet után.
    .
    -Hol voltál?
    Hiányoztam?
    -Igen. És nem jelezted, hogy nem jössz.
    Beteg voltam, nem tudtad?
    -Nem, nem mondta senki.
    És ki járt hozzád?
    -Az a gonosz, aki mindig szid, meg bánt, ő nem a barátom.
    Én a barátod vagyok?
    Mit éreztél mikor nem jöttem?
    -Olyan üres volt bennem minden, nem volt jó sehol és mindig vártalak.
    És miért vártál?
    -Mert rossz volt nélküled és nem sakkozik velem senki.
    Akkor, érzed már mi a szeretet?
    -Azt hiszem.
    Akkor gyere, hadd öleljelek meg.
    -Jó, én is megölellek.
    .
    2016. szeptember 18.
    Tiszakécske

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves István,
      nagyon örülök, hogy megosztottad velem ezt az írásodat, megkönnyeztem. Szívből jövő, szívhez szóló, valódi szeretet hatja át, jólesett olvasni.
      Köszönöm szépen a belőle sugárzó pozitív energiát. Külön köszönöm, hogy megtiszteltél azzal, hogy meglátogattad a blogomat, és erről írásbeli nyomot is hagytál.
      A legjobbakat kívánom Neked az irodalomban és az életben! :)

      Barátsággal: Kankalin

      Törlés